Monday 21 May 2012

jangan macam tu abg ..


Dimulakan dengan  nama ALLAH yang MAHA pemurah lagi MAHA penyayang
Pada bulan yg suci dan penuh rahmat ini . marilah kita bersama-sama menilai diri kita sejauh mana kita telah berkhidmat untuk someone yg dah cipta kita .
Bagi kita tumpang kat bumi DIA ..tanpa dikenakan bayaran dan bil atau apa sekalipun . diulang . ia FREE OF CHARGE ..
See . betapa sayangnya ALLAH pada kita . tapi kita .. ok . tepuk dada Tanya selera .ooh ayat ku sastera di ditu .
Abang jangan lah buat macam tu . apa korang fikir bila aku tulis macam ni …
Sebagai seorang lelaki . atau anak lelaki tanggungjawab mereka sangat besar ,
Memimpin , menjaga , mengawasi dan sebagainya . tu  semua kerja lelaki . tapi apa yang dapat kita simpulkan di dini . kebanyakan remaja zaman kini . masih mencari-cari identiti diri tanpa ada penunjuk arah yg sepatutnya . nak salahkan siapa . kalau bukan diri sendiri yg buat pasal .
Apesal aku tiba-tiba menjadi sastera sebegini .. hamek kau ayat aku =.=
Al kisah , sewaktu dalam perjalanan pulang ke rumah ..
Ada  la motor ni . dinaiki oleh seorang lelaki . dalam umur belasan ke awal 20-an ke tidak pula dapat aku kenalpasti ..
Gaya seperti jaguh di litar lumba . bukan lumba haram kea p . lumba motor yang sah di sisi undang2 tu . nahh ! dia punya pecut sampai perut aku sekali terasa kecut . mana tak nya . dalam dia syok potong kereta . bersonsong dgn kereta lain
*bersonsong – bertembung dgn kereta lain
Aku nak marah tak boleh . sebab mungkin dia ada kecemasan kan .
Nilai murni *jgn bersangka buruk dgn orang lain
Tapii kan bang . jangan la bawak moto laju cenggitu . kesian lah dekat mak ayah abg . kalau tak de . kesian dkt kakak ke adik ke . sedare k . or sape2 lah . kalau tak de jugak . kesian la pada diri sendiri ,
ALLAH bagi kita pinjam nyawa . pinjam anggota badan . bukan untuk disia-siakan abg . tapi untuk dijaga . jangan pula kita gunakan nikmat ALLAH untuk perkara yang sia-sia . dalam kata lain . perkara yang membuang masa . kesian dekat diri abg sendiri .ALLAh bagi kita kesempatan hidup kat dunia . biar kita menghambakan diri pada DIA . bukan buang masa kat dunia ni bang .
Abg ingatlah tanggungjawab abg sebagai lelaki . tanggungjawab abg besar sangat . ALLAH dah bagi abg amanah . supaya abg boleh pikul amanah tu . ada masa lagi ni bang . settle cepat apa yg perlu . selagi ada peluang .
Bak kata orang sesal dulu pendapatan , sesal kemudian tiada guna . biar kita menagis sekarang , dari kita menagis kemudian .
Biar bang . biar apa orang nak cakap . bila abg mula jadi baik . sebab sekurang-kurangnya ada jugak orang ambil berat pasal abg kan . see , tak de sape akan pinggirkan abg . kalau abg ikhlas nak berubah kerana ALLAH .

siapa tak nak jadi macam ni ^^

Nanti  ALLAH hadirkan teman-teman yang boleh bimbing abg . bak kata orang putih ‘don’t worry . be happy’
Bukan lah maksud di sini nak suruh abg jadi USTAZ tapi cukup someone yg tahu tanggungjawab dan boleh jadi pemimpin yg didamba oleh bidadari syurga . wallahualam
p/s :sekadar renugan . bukan tunjuk baik . sekadar mengingatkan J

No comments:

Post a Comment

seindah hiasaN ..

seindah hiasaN ..
try goNna be like this . can I . ?